Materiał Partnera

Najczęstsze przyczyny uszkodzeń śrub okrętowych

Najczęstsze przyczyny uszkodzeń śrub okrętowych

Śruby okrętowe służą do napędzania statku wodnego. Ich zasada działania polega na przetwarzaniu ruchu obrotowego wału śrubowego na siłę naporu, która sprawia, że statek porusza się w wodzie. Jako element statku narażony na działanie dużych sił, są one wystawione na poważne uszkodzenia. Które z nich występują najczęściej i jakie są ich przyczyny? Prezentujemy sytuacje, z którymi spotykają się w swojej pracy mechanicy okrętowi!

Napłynięcie na duży obiekt

Spotkanie statku z częściowo zatopionym drzewem lub innym obiektem, np. fragmentami statku może skutkować poważnym uszkodzeniem śrub okrętowych. Na skutek uderzenia w twardy obiekt drewniany lub stalowy łopaty śruby często ulegają zgięciu, odkształceniu lub wyszczerbieniu. W najpoważniejszych przypadkach może to doprowadzić nawet do odłamania fragmentu płata śruby okrętowej. Zaburza to działanie śrub i powoduje utrudnione sterowanie statkiem. W takiej sytuacji konieczna jest wymiana całej części. Zużyty i uszkodzony element można sprzedać na skupie śrub okrętowych. W ten sposób można odzyskać część pieniędzy i pozbyć się nieużywanego sprzętu.

Nawinięcie obiektu na śrubę okrętową

Najczęściej spotyka się śruby okrętowe wyposażone w 4 łopaty. W wyniku nawinięcia się na śrubę liny stalowej lub łańcucha śruba okrętowa może ulec zablokowaniu. W takiej sytuacji może dojść do wyszczerbienia powierzchni łopat lub do wygięcia płatu śruby. Uszkodzone w ten sposób śruby okrętowe mogą zostać oddane na skup. Odzyskane surowce są ponownie przetwarzane z poszanowaniem środowiska naturalnego. Zużyte śruby okrętowe skupuje m.in. firma Ceres ze Straszyna.

Uszkodzenia powstające podczas cofania statku

Gdy podczas cofania statek wpłynie na mieliznę lub otrze się w skałę, może dojść do odkształcenia łożyska śrubowego. Większe odkształcenia powstające w wyniku uderzenia wymagają wymiany śruby okrętowej na nową. Uszkodzenia spowodowane wpłynięciem na twarde obiekty należą do tych najpoważniejszych. Uszkodzenia śrub okrętowych najczęściej wynikają z niespodziewanych wydarzeń, jak np. napłynięcie na niewidoczną przeszkodę znajdującą się pod wodą. Czasami są efektem nieumiejętnego manewrowania statkiem. Uszkodzone śruby warto utylizować i poddawać recyklingowi za pośrednictwem firm zajmujących się skupem tej armatury.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy